De når sina mål snabbt! De har roligt och drivs av varandras prestation! De levererar med hög kvalité och lönsamhet! Alla vill skapa eller delta i högpresterande team – vad är det då som krävs?

I min roll som ledare har jag ständigt drömscenariot av ett högpresterande team i åtanke och strävar efter att få en kombination av effektivitet, lönsamhet och passion i gruppen. Jag har själv letat efter en snabb lösning och en enkel checklista i tidsenlig effektivitetsanda. Dessvärre har jag insett att det inte finns några ”quick fixes” när det kommer till att bygga dessa team – det behöver däremot inte vara så svårt. Jag ska ge er en överskådlig lista med 5 punkter att utgå från som just handlar om att försöka fokusera på det enkla och mest grundläggande.

1. tydlig uppgift

Alla måste veta och tolka uppgiften på samma sätt samt förstå hur man ska bidra för att lösa den. Detta kan tyckas självklart och du sätter säkert redan check på denna punkt, men det tåls att tänka en gång extra på detta. Jag pratar nu inte om alla fina visioner som ska leda till en rad utstakade mål. Jag menar att uppgiften ska tydliggöras på ett väldigt avskalat och enkelt sätt som inte går att tolka olika. Fokusera på en tydlig uppgift och håll dig till den.

2. öppet och tryggt klimat

Gruppen präglas av ett positivt och öppet klimat där alla känner sig trygga. Man känner varandra och vågar visa sig både stark och svag, man kan göra fel och be om hjälp. Detta kan ta tid, men kommer till stånd med öppen prestigelös kommunikation. Att ses utanför jobbet för att skapa en bra grund är inte att underskatta och göra övningar där man faktiskt lär känna varandra mer än det man ser dagligen i kontorslandskapet.

3. ständig utveckling

Stanna upp och reflektera. Att avsluta gruppmötena med en reflektion och sammanfatta vad man kommit fram till eller stanna upp och lyfta blicken för att utvärdera hur det går för gruppen. Kanske den mest utmanande punkten, då det oftast är den som  stryks i slutet av varje möte då alla har bråttom iväg till nästa möte eller telefonsamtal. Att faktiskt ta de där extra minuterna för att tillsammans reflektera är så oerhört viktigt för att få igång en naturlig dialog med feedback och lärande (men ack så svårt!) Lösningen är att redan i möteskallelsen avsätta några minuter för detta och hålla fast vid det.

Tre kollegor har ett möte i ett mötesrum medan en kollega står utanför och pratar i telefon
Tre kollegor har ett möte i ett mötesrum medan en kollega står utanför och pratar i telefon

4. teamfokus

En avgörande faktor är att gruppen agerar som ett team och anser att lagets gemensamma prestation är viktigare än den individuella. Gruppen bör helst inte vara större än åtta medlemmar och bör arbeta sammansvetsat mot samma mål. Detta innebär däremot inte att man alltid är överens, men olikheter anses OK och alla förstår att man är en viktig del av laget. Oerhört viktigt är att varenda en i teamet är med på banan och bidrar till det gemensamma engagemanget!

5. hävstångsförmåga

Att hitta synergier och utnyttja allas styrkor, olikheter och drivkraft för att effektivisera och optimera gruppens samlade leverans. Det är hit vi alla vill komma. Där dubbelarbete är ett minne blott och där summan av allas insats blir större. Det är här den samlade effekten av den tydliga uppgiften, det trygga klimatet, den ständiga utvecklingen och den starka lagandan blir helt avgörande!

 

Dessa 5 punkter bör ses som en kontinuerlig loop som du ständigt går igenom. Det gäller att underhålla och upprätthålla för att behålla ett effektivt team. Forskning visar att en organisation som arbetar medvetet med utveckling av sina team har färre sjukskrivningar, lägre personalomsättning, nöjdare kunder och anses vara de mest eftertraktade arbetsgivarna. Fokusera på de fem punkterna och gör det aktivt. Viktigaste är att skala bort komplexiteten och inte göra det svårare för dig än det är. Med detta får du effektiviteten och lönsamheten tillsammans med ett team där man samtidigt trivs och känner passion.

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet