så hittar du jobbet i sociala medier

Av Amy Tubtim Gudjonsson, 2017-05-11 09:45

Allt fler svenskar hittar drömjobbet via sociala medier. De nya kanalerna erbjuder exponeringsmöjligheter och en mer direkt kontakt mellan arbetsgivare och arbetssökande än vad som tidigare varit möjlig. Amy Tubtim Gudjonsson, Talent Attractor på Randstad, förklarar hur du kan effektivisera ditt arbetssökande med hjälp av sociala medier.

t jobben komma till dig. Om du ska söka nytt jobb finns det många anledningar att se över din digitala profil. De ständigt växande sociala medierna erbjuder stora möjligheter till exponering och det vore fel att inte utnyttja dem, menar Amy.

– På nätet har du möjlighet bygga ditt varumärke och marknadsföra dig själv på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. På yrkesnätverket LinkedIn kan du publicera ditt CV och information om dig själv, vilket i princip gör att du kan söka jobb passivt. Du kan låta jobben komma till dig istället för tvärtom, fortsätter hon.

De möjligheter till passivt arbetssökande som LinkedIn erbjuder innebär också att du inte behöver vänta med att söka jobb till du står utan arbete. Du kan ställa in din profil så att du visar för rekryterare att du har ett jobb, men är öppen för nya erbjudanden.

Så hittar du jobb i sociala medier

Var konkret och tydlig

Enligt Amy Tubtim Gudjonsson finns det ett par saker du bör tänka på om du vill utannonsera att du söker nytt jobb via sociala medier.

– Det första du ska tänka på är att välja den kanal som passar dig bäst. Om du har många följare på Twitter eller Instagram ska du såklart utnyttja det, men annars är Facebook och LinkedIn både de mest populära och de effektivaste vägarna att gå. Det är också oftast där du har den mest formella och professionella profilen, säger hon.

Om du väljer att gå ut med att du söker nytt jobb via din Facebooksida kan det vara bra att veta hur rekryterare går till väga när de söker kandidater.

– De är viktigt att tänka på sökbarheten. Skriv inte bara: “Jag söker nytt jobb”, utan var exakt och använd de ord som rekryteraren kommer använda när de söker kandidater. I vilken bransch söker du jobb? I vilken stad? Vilka jobbtitlar är aktuella? Se till att de frågorna är besvarade.

Din annons bör också innehålla en kort beskrivning av dig själv och din arbetslivserfarenhet. Även här gäller det att vara tydlig och konkret, menar Amy.

– De sociala medierna gör ju också att konkurrensen med andra arbetssökande blivit hårdare, så det gäller att vara konkret. Berätta vad du gjort, vad du kan och vad du vill, och se återigen till att du tänker på sökbarheten – använd dig av fackterminologin.

Din facebookstatus behöver varken vara ett komplett CV eller ett personligt brev. Se den snarare som ett lockbete som kan få rekryteraren att ta kontakt med dig.

– Som sagt, håll din annons kort och koncis. Se istället till att det finns en länk där arbetsgivaren kan hitta ditt CV och en längre presentation av dig själv, förslagsvis länkar du till din LinkedIn-profil. Du ska naturligtvis be dina vänner dela din status, men ännu viktigare är att posta den i de stora facebookgrupperna för din bransch. Sen kan du låta arbetsgivarna ta nästa kontakt.

Vårda din digitala profil

Kanske är du en av dem som har en Facebooksida eller en Instagram med bilder som inte alltid visar din mest professionella sida. I så fall är du knappast ensam, men det kan vara klokt att tänka på vilken bild du vill att dina framtida arbetsgivare ska få av dig. Du bör räkna med att de kommer googla ditt namn, förklarar Amy.

– Idag gör nästan alla arbetsgivare det, vilket inte är så konstigt. Som rekryterare vill du ha så mycket information du kan få.  Det ska dock sägas att vi rekryterare är medvetna om hur de olika sociala medierna fungerar och har överseende med en viss typ av material.

Men det ska egentligen inte behöva vara ett problem. Idag kan du ställa in dina sociala media profiler så att du har kontroll över vilket material som är publikt och vilket material som delas med dina vänner. Använd den möjligheten.

 

kommentarer