I populärkulturen framställs ofta millenials som lata och självcentrerade, med överbeskyddande och curlande föräldrar. De är ständigt uppkopplade och scrollar rastlöst genom sina flöden i sina smartphones. Den bilden stämmer givetvis inte (helt) med verkligheten, men det är ändå tydligt att millenials skiljer sig i många avseenden från tidigare generationer.

Millenials, eller ibland “generation y”, kallar man i allmänhet dem som är födda efter 1984. Det är en generation uppvuxen under den digitala eran, med allt vad det innebär – smartphones, sociala medier och on-demand-tjänster. De är också barn av 80- och 90-talet och uppfostrade av föräldrar som lovat dem att allt är möjligt, bara man har den rätta inställningen.

millennials work
millennials work

styrs av värderingar

Det är en generation med andra värderingar än tidigare generationer och de låter dessutom värderingarna påverka deras yrkesval i en högre utsträckning. Som arbetsgivare måste du veta hur den här generationen tänker och hur de agerar, menar Fredrik Lagnemark.

Att de styrs mer av värderingar betyder kort sagt att de vill jobba på företag som representerar dessa värderingar. Många vill att deras arbete ska vara meningsfullt och fylla ett syfte och de väljer också hellre ett jobb som uppfyller de kraven än att bara fokusera på ett välbetalt jobb. Man brukar säga att när de väljer sina jobb går de efter hjärtat, snarare än efter lönen.

quote icon

Att millenials styrs mer av värderingar betyder kort sagt att de vill jobba på företag som representerar dessa värderingar. Många vill att deras arbete ska vara meningsfullt och fylla ett syfte och de väljer också hellre ett jobb som uppfyller de kraven än att bara fokusera på ett välbetalt jobb.

Som företag är det alltså viktigt att tänka på sitt renommé. Vi lever i en tid där information delas på ett sätt som vi aldrig har sett tidigare och en millenial vet hur man navigerar i det stora informationsflödet. Om ditt företag har ett dåligt rykte kan det vara svårt att konkurrera om arbetskraften.

Men samtidigt gäller det omvända. Har ditt företag gott rykte kommer den unga generationen göra mycket för att få arbeta hos just er.

De företag som idag toppar listorna över de mest attraktiva arbetsgivarna har lyssnat på de kraven och värnat sitt employer brand. Det finns ett visst skimmer över de arbetsplatserna och här tror jag att många företag har mycket att lära.

Flextider och eget ansvar

När ni väl har lockat den unga arbetskraften till företaget, behöver ni få den att stanna kvar. Tar man inte hand om sina millenials kommer de att söka sig till andra arbetsplatser. Även här behöver man vara lyhörd för vad den unga arbetskraften värderar på en arbetsplats, och det skiljer i vissa avseenden från tidigare generationer.

Vad vi ser är att "generation y" omprövar de gamla strukturerna. Att bli erbjuden en trygg anställning med fasta arbetstider och klara hierarkier på arbetsplatsen räcker inte. En millenial vill ha utvecklingsmöjligheter, ett kreativt omväxlande arbete och en ledig, avslappnad arbetsplats, där de själva, i större utsträckning, kan påverka sina arbetstider och arbeta under eget ansvar.

Millenials har fått vara med under on-demand-kulturens framväxt och är vana vid att få det de vill ha.

Allt ska vara tillgängligt, såväl filmer, musik och tv-serier, som karriärsmöjligheter. Om man som företag inte kan erbjuda den tillgängligheten är risken stor att kandidaterna söker sig till konkurrenterna.

feedback är viktigt

Det är en generation som vet hur man tar för sig. De är orädda och entreprenöriella och har inget problem att ifrågasätta auktoriteter. Detta kräver till viss del ett nytt ledarskap. Som chef kan det naturligtvis vara krävande, men man kan också se det som en stor tillgång. En hungrig arbetsstyrka som vill effektivisera arbetsprocessen är en stor tillgång.

Det handlar alltså om att ta tillvara på och kanalisera den energi och kreativitet som millenialls erbjuder, inte motarbeta den. Ett sätt att göra det är att svara på den nya generationens krav på feedback. Det kräver ett mer aktivt och därav tidskrävande ledarskap, men du bör se det som en möjlighet istället för en belastning.

Alla vill så klart ha beröm när de gjort något bra, men det kravet är nog ännu större hos millenials. De är vana vid interaktiva digitala miljöer och det avspeglar sig i deras sätt att arbeta. De vill veta hur de kan ta sig vidare efter en avslutad uppgift och hur de gör för att utvecklas och ta nästa steg.

Så om du vill locka de skarpaste hjärnorna ur milleniumgenerationen, se till att du skapar en kultur på företaget som kan ta till vara på deras kreativitet, som tillåter dem att vara med och påverka på – och se till att ditt företag står för de värderingar som idag styr den unga arbetskraften.

För mer insikter om vad olika generationer värderar hos en arbetsgivare, ta del av vår employer branding-undersökning. 

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet