En effektiv introduktion för nya medarbetare är avgörande för arbetsgivare som vill få ut mesta möjliga av sin personal. Det gäller för såväl permanent som inhyrd personal.

Detta är något som många organisationer redan är medvetna om, där över hälften (54 %) av de företag som anordnar onboardingprogram rapporterar ett högre engagemang bland sina medarbetare. Undersökningar visar även att:

  • 69 procent av medarbetarna är mer benägna att stanna hos en arbetsgivare i mer än tre år om de får en bra onboarding.
  • Företag som har ett standardiserat onboardingprogram upplever 50 procent högre produktivitet hos sina nyanställda.
  • Upp till 20 procent av all personalomsättning sker under de första 45 dagarna.

Dessa siffror understryker ytterligare hur viktigt det är att säkerställa att nya medarbetare får den bästa möjliga starten på sin karriär hos dig.

Dagens arbetsmarknad präglas dessutom allt mer av koncept som flexibilitet och gig-ekonomin som har större inverkan på arbetsgivare än någonsin. Därför är en genomgående onboarding lika viktigt för tillfälliga medarbetare, såsom konsulter och inhyrd personal, som för permanenta.

Vill du veta mer om hur du engagerar och behåller din inhyrda personal? Ladda ner vår guide i ämnet.

Om din organisation förlitar sig allt mer på flexibel arbetskraft vill vi ge dig ett par råd för att ge dina nya medarbetare den bästa möjliga starten inför sin kommande tid hos dig:

1. få dina konsulter att känna sig välkomna

Din inhyrda personal ska aldrig behöva känna att de kommer in i ditt företag som outsiders och bara är där för att genomföra sina kontrakterade uppgifter så snabbt som möjligt. De ska välkomnas in i verksamheten av alla, från seniora chefer till teammedlemmar som de kommer att arbeta tillsammans med.

Att ge ett varmt välkomnande hjälper nya kollegor att känna sig bekväma på arbetsplatsen och motiverade till att göra sitt bästa för företaget, vilket bidrar till både effektivitet och produktivitet. De kommer också att vara mer benägna att vilja komma tillbaka och jobba för dig igen i framtiden, vilket lägger god grund för en långsiktig och ömsesidig relation.

2. förse dem med tillräckligt mycket information

Oavsett om de ska vara hos dig en tidsbegränsad period eller tills vidare är ett av de bästa sätten att integrera sina nya medarbetare i organisationen att ge dem massor av information om deras nya roll, företaget och allt som hör där till. Likväl som det hjälper dem känna sig hemma på arbetsplatsen så ger det en tydlig bild av företagskulturen, målen och företagets övergripande employer brand.

Misslyckas man med att ge en genomgående introduktion till verksamheten ökar risken att de nya medarbetarna känner sig omotiverade inför sitt jobb, och ibland också till misstag som uppstår på grund av bristande insikt i verksamheten.

3. behandla alla dina anställda på samma sätt

Medarbetare som kommer in i din organisation under en begränsad tid ska få känna sig som en i teamet redan från dag ett. Ingen vill känna sig utanför på sin arbetsplats, så det är en bra övning att sätta riktlinjer som engagerar alla medarbetare att behandla alla kollegor med respekt, oavsett hur länge det är tänkt att någon ska stanna i bolaget.

Konsulter som direkt känner sig som en del av teamet kommer att vara mer produktiva och kommer även känna sig bekväma nog att ställa frågor och be om hjälp om de behöver.

Två medarbetare samtalar i en lagerlokal
Två medarbetare samtalar i en lagerlokal

4. erbjud dedikerat stöd

Precis som med vilken rekrytering som helst ska dina konsulter få tillgång till all typ av support som de behöver för att kunna utföra sitt jobb så bra som möjligt.

Ett av de vanligaste misstagen som arbetsgivare gör när de hyr in personal är att tro att de ska komma in och sätta igång direkt med det de är där för att göra, med alldeles för lite dedikerad guidning och relevant information.

En erfaren IT-konsult, som ett exempel, kan ha alla tekniska färdigheter som krävs för att kunna utföra jobbet, men kan fortfarande behöva en genomgång och information om ditt företags mjukvara och system innan hon eller han sätter igång.

5. sätt realistiska förväntningar

Självklart vill du få ut så mycket som möjligt för pengarna du investerar i dina tillfälliga medarbetare, men det är viktigt att du är realistisk i vad du förväntar dig att din personal ska leverera under sin tid tillsammans med dig.

Att sätta mål som helt enkelt är orealistiska kommer mest sannolikt att resultera i att medarbetarna blir stressade och olyckliga redan från början, vilket gör att kvalitén på deras utförda arbete kommer att bli lidande. Detsamma kan inträffa om målen du satt kräver att de jobbar över i orimlig grad, vilket tids nog kan leda till utbrändhet och utmattning.

De senaste trenderna inom HR och arbetsmarknad förutspår att konsulter och tillfälliga medarbetare kommer att bli allt viktigare för kompetensförsörjningen under de kommande åren. Att investera i en gedigen onboarding för din inhyrda personal kommer att hjälpa dig säkerställa att både du och dina nya kollegor får ut det mesta av er tid tillsammans.

Vill du veta mer om hur du kan engagera dina konsulter och få dem att stanna kvar? Ladda ner vår guide om de 3 viktigaste insikterna när det gäller att skapa engagemang hos din inhyrda personalstyrka.

författare
Björn Söderberg
Björn Söderberg

Björn Söderberg

senior sales manager, randstad

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet