Av Catrine Jack, 2021-06-30 14:23

Människorna är varje företags viktigaste tillgång. Det kan kanske låta klyschigt, men det tåls att upprepas. För att ha rätt medarbetare på plats är avgörande - oavsett verksamhet, bransch eller organisationsstorlek - och kan utgöra skillnaden mellan glänsande framgång och rasande fall.

Men att som arbetsgivare lyckas attrahera och behålla rätt medarbetare är lättare sagt än gjort. Trots att svenska arbetsmarknaden under 2020 och 2021 präglats av en hög arbetslöshet till följd av covid-19-pandemin råder det fortfarande en oroande kompetensbrist inom många områden, där IT, life science och teknik är ett par exempel. De talanger som finns att tillgå är det därför hård konkurrens om och som arbetsgivare gäller det att ha ett erbjudande som sticker ut från mängden. Här spelar ditt arbetsgivarvarumärke en avgörande roll.

597

Så hur gör man egentligen för att framgångsrikt bygga sitt employer brand? En central del är att utgå från de människor du vill locka till dig och även få att stanna kvar hos dig. Vilka är de? Vad vill de ha? Vad är viktigast för dem när de väljer arbetsgivare? Dessa insikter är avgörande i kampen om kompetensen eftersom de ger dig bättre förutsättningar att fokusera på rätt saker i ditt erbjudande. Och svaren på dessa frågor får du naturligtvis genom att fråga din målgrupp.

Det gör Randstad varje år på 34 marknader världen över. I Sverige har närmare 5000 personer djupintervjuats om vad de värdesätter mest när de väljer bolag att arbeta för. Svaren kan du ta del av i vår Employer Brand Research, världens största oberoende employer branding-undersökning.

Arrow_blue ladda ner randstad employer brand research 2021

Från resultatet kan vi bland annat konstatera att sägningen “pengar är inte allt” stämmer bra in på svenska folket, för lön och förmåner kvalar inte ens in på topp-3-listan över de viktigaste kriterierna. Historiskt sett har det däremot varit en av de främsta anledningarna till att man väljer att byta arbetsgivare, att man helt enkelt upplever att lönen är för låg, så helt oviktigt är det bevisligen inte. Här är dessutom Sverige unikt jämfört med andra marknader i världen, där lön och förmåner ofta hamnar allra högst upp på önskelistan. Vad beror egentligen det här på? En anledning skulle kunna vara det faktum att Sverige är ett välfärdssamhälle. Det ger en större trygghet där tillgång till exempelvis sjukvård och barnomsorg inte är beroende av hög inkomst på samma sätt som i andra länder, och innebär också en möjlighet att kunna fokusera på andra aspekter i arbetslivet som är viktiga för oss.

Trevlig arbetsmiljö och intressanta arbetsuppgifter är två sådana exempel då dessa två kriterier toppar i vår undersökning, år efter år. Just trevlig arbetsmiljö är en fråga som kanske aldrig tidigare varit så aktuell som nu. Det senaste året har fler människor än någonsin arbetat på distans och arbetsmiljön har plötsligt blivit detsamma som hemmiljön. Det här medför såklart nya utmaningar för arbetsgivare, för hur ska du nu kunna främja och säkerställa en trevlig arbetsmiljö när det inte längre är du som står för den fysiska arbetsplatsen?

hur ska du nu kunna främja och säkerställa en trevlig arbetsmiljö när det inte längre är du som står för den fysiska arbetsplatsen?

Här gäller det att vara agil och lyssna in till medarbetarnas önskemål. För arbetsmiljön är så mycket mer än bara en fysisk arbetsplats såsom ett kontor eller en lagerlokal, utan handlar också om den sociala interaktionen och faktorer såsom arbetsbelastning, företagskultur och möjligheter till kaffepauser med kollegor för att nämna ett par av många exempel. Att förse dina medarbetare med extra utrustning för hemmakontoret kan ha stor inverkan på upplevelsen av arbetsmiljön, eller att det är tydligt uttalat att man främjar balans mellan arbete och fritid. Att anordna aktiviteter som yoga eller lunchträning på arbetstid, eller att ha gemensam incheckning för att starta dagen tillsammans är andra exempel på saker som har direkt inverkan på arbetsmiljön.

För alla de verksamheter som inte haft möjlighet att förlägga verksamheten på distans utan haft sina medarbetare på arbetsplatsen har man dessutom behövt tänka extra mycket på aspekter som säkerhet och trygghet. För dem har kanske en trevlig arbetsmiljö under dessa speciella tider kommit att handla alltmer om en säker arbetsmiljö och om trygghet, saker som i normala tider kan betraktas som hygienfaktorer vi räknar med ska finnas på plats.

Arrow_blue lästips: centrala hr-utmaningar när företagen återupptar sin verksamhet

Just säkerhet är en fråga som är extra viktig för den yngsta åldersgruppen som är de arbetstagare som värdesätter en covid-19-säker arbetsplats allra mest i vår undersökning. Det här leder oss vidare in på det faktum att det råder flera skillnader mellan vad olika åldersgrupper efterfrågar och värdesätter när de väljer arbetsgivare, vilket är av högsta vikt för arbetsgivare att vara medvetna om och ha i beaktning när de formar sitt värdeerbjudande. Just den yngsta åldersgruppen sticker ut extra mycket inom flera kriterier, exempelvis värderar de ett starkt ledarskap väldigt högt medan arbetsuppgifterna i sig och att de är intressanta inte alls är lika viktigt. Inom bara ett par år kommer större delen av arbetsmarknaden att utgöras av just den här gruppen arbetstagare, och att veta vad de vill ha och att kunna tillgodose dessa önskemål kommer att vara avgörande för att bygga en stark personalstyrka.

Och att ha en stark personalstyrka är avgörande, för som vi redan har konstaterat är människorna varje företags viktigaste tillgång. Vill du veta mer om vad talangerna du vill attrahera och behålla efterfrågar hos en arbetsgivare? Ladda då ner årets Randstad Employer Brand Research, världens största oberoende employer branding-undersökning, och ta del av insikterna.

ladda ner randstad employer brand research 2021

kommentarer