De flesta större företag använder idag särskilda system för hantering av jobbansökningar och kandidater. De kan ha hundratusentals kandidater i sina system, och eftersom annonsering är tidskrävande och kostsamt väljer rekryterare ofta att först titta i den egna databasen efter lämpliga kandidater innan de publicerar en annons. Har du ett sökoptimerat CV ökar dina chanser att bli kontaktad om ett spännande jobb som kanske aldrig ens annonseras.

Det är lätt att se varför rekryterare vill börja med att gräva där de står; att med en enkel sökning i den egna databasen kunna få fram en lista på intresserade personer med rätt kompetenser och arbetserfarenhet, innebär en stor effektivisering. Detta jämfört med att skriva en jobbannons, köpa annonsplatser på olika sidor för att nå ut till målgruppen, och sedan vänta i kanske upp till 2 månader på att ansökningar ska trilla in.

en leende kvinna och man står bredvid varandra vid köksbänken och tittar på en bärbar dator.
en leende kvinna och man står bredvid varandra vid köksbänken och tittar på en bärbar dator.

Arbetskraftsundersökningar från SCB visar att bara en fjärdedel av alla som blir anställda/byter jobb hittar sitt nya jobb via Arbetsförmedlingen eller jobbannonser (Q4 2022). För dig som är passivt eller aktivt sökande efter jobb är det väl investerad tid att sökoptimera ditt CV och registrera dig hos några större företag som förmedlar jobb inom ditt intresseområde. Även på karriärsidor som till exempel Monster är det bra att registrera sitt CV, då rekryterare ibland använder de här sidorna när de söker efter kandidater.

vad är ett ATS/kandidathanteringssytem?

Kandidathanteringssytem, eller ATS (från engelskans Applicant Tracking System), är programvara för hantering av rekryteringprocesser. ATS används idag av nästan alla större och medelstora företag för att effektivisera och underlätta rekryterarens jobb – men också för att ge kandidaterna en bättre upplevelse när de söker jobb. 

I ATS:et/kandidathanteringssytemet kan rekryteraren bland annat se och hantera alla inkomna jobbansökningar, boka intervjuer, föra anteckningar, skicka ut kommunikation, samarbeta med kollegor samt säkerställa att de uppsatta processerna följs så att inga kandidater faller mellan stolarna. De CV-dokument som bifogas vid jobbansökan avläses maskinellt och systemet plockar ut alla kompetenser och information och listar dessa på profilsidor. Allt för att göra det enklare för rekryteraren att hitta, utvärdera och matcha kandidater mot de roller företaget rekryterar till.

vad innebär sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är en teknik eller ett arbetssätt som främst används inom webb och då syftar till att få en webbsida att hamna så högt upp i sökresultatet hos sökmotorer som möjligt. Sökmotorer som exempelvis Google analyserar innehållet på alla webbsidor de listar, och bedömer vilka sökord eller "nyckelord", alltså de ord användaren skriver i sökrutan, som webbsidan verkar handla om. Den som driver webbsidan kan genom sökordsoptimering försöka påverka Googles rangordning för specifika sökord, genom att använda dem på ett sätt som gör att Google bedömer att hemsidan verkar vara en bra matchning för just det sökorden. Det kan till exempel handla om att använda nyckelordet i sidans rubrik. 

Sökordsoptimering behöver dock inte vara så komplicerat, och det är inte heller begränsat till Google och webbsidor, utan grundprincipen kan användas inom många andra områden där sökfunktioner används – som i ett kandidathanteringssystem/ATS. I sin enklaste form handlar tekniken om att anpassa textinnehåll för att det ska kunna hittas vid en sökning. Med det i åtanke följer här några saker som är viktiga att tänka på när du optimerar ditt CV för att rekryteraren ska kunna hitta det.

3 tips för att sökoptimera ditt CV

1. använd rätt nyckelord

Tänk i första hand på att använda de vanligaste termerna när du listar till exempel din arbetslivserfarenhet. En del företag använder väldigt kreativa och ibland unika interna jobbtitlar. Ett typiskt exempel är städare, som ibland kallas lokalvårdare, hygientekniker eller golvkosmetolog – eller kanske komfortoperatör som SJ använder. En rekryterare förstår såklart vad dessa titlar betyder, men det är det inte säkert att kandidathanteringssystemet gör.

För att få bra sökbarhet bör du använda den mest vanligt förekommande benämningen, eller kanske helst försöka få med ett par olika varianter om möjligt. Engelska jobbtitlar används också av många företag, som kallar säljare för account manager eller receptionist för front desk manager. Ett tips är att kolla upp vilka engelska och svenska varianter det finns för jobbtiteln och jämföra med Google Trends hur mycket de olika termerna används.

2. få med alla relevanta kompetenser

Försök få med alla relevanta kompetenser, även om de ibland kan kännas överflödiga. Ett exempel kan vara att ange svenska under språkkunskaper trots att du tycker att det framgår tydligt att du är född och uppväxt i Sverige. Om svenska är ett krav för rollen som söks kommer kanske rekryteraren att inkludera det i sin sökning för att underlätta sitt urval. Undvik dock att fylla ditt CV med irrelevanta sökord för att få bättre synlighet (s.k. keyword stuffing). 

Samma sak gäller för kompetenser inom specifika programvaror. Många skriver i sitt CV att de har “god datorvana”, eller kanske nöjer sig med att lista de mer avancerade programvarorna de har erfarenhet av. Det är lätt att tänka att det då skulle vara underförstått att du även hanterar Windows och Microsoft Office. Men om det rekryterande företaget har en stor databas av kandidater finns risken att rekryteraren vill göra ett snävare urval – och högst i sökresultatet hamnar de kandidater med kompetenser som matchar alla sökord.

3. funktion framför form

En del gör kreativa layouter av sitt CV för att sticka ut i mängden. Även om det kan ge ett övertag när rekryteraren väl tittar på ditt CV så riskerar du också att ditt CV kanske aldrig ens blir hittat. Dina snygga tabeller och snirkliga typsnitt gör kanske att kandidathanteringssystemet inte förstår hur t.ex. årtal, ansvarsområden och yrkestitlar hänger ihop? Även om moderna system är ganska bra på att tolka innehåll är det säkrast att undvika att använda avancerad formatering, spalter, grafer, bilder och annat som kan vara svårtolkat för en maskin.

quote icon

Dina snygga tabeller gör kanske att kandidathanteringssystemet inte förstår hur t.ex. årtal, ansvarsområden och yrkestitlar hänger ihop? Undvik alltså alltför avancerad formatering med spalter och bilder som kan vara svårtolkade för en maskin.

Erik Patriksson

Att skriva texter optimerade för sökbarhet har tack vare dagens hårda konkurrens om förstaplatsen på Google gett upphov till en hel vetenskap, så det finns gott om guider med handfasta tips om du vill fördjupa dig i ämnet. Glöm dock inte bort att även om det blir allt viktigare med sökbarhet, så ska ditt CV faktiskt också i slutändan läsas av en människa.

Låt oss hitta dig när vi letar efter potentiella medarbetare till våra lediga jobb.

registrera ditt CV här
författare
Erik Patriksson
Erik Patriksson

erik Patriksson

digital analytics & marketing tech, randstad. göteborg

Vi har hundratals lediga jobb runt om i Sverige. Se om du hittar ett som passar dig.

lediga jobb