Av Erik Patriksson, 2020-03-09 10:51

Rekryteringsföretag, och de flesta större företag, använder idag särskilda system för hantering av jobbansökningar och kandidater. De kan ha hundratusentals kandidater i sina system, och eftersom annonsering är tidskrävande och kostsamt väljer de ofta att först titta i den egna databasen efter lämpliga kandidater innan de publicerar en jobbannons. Har du ett sökoptimerat CV ökar dina chanser att bli kontaktad om spännande jobb som kanske aldrig ens annonseras.

Det är lätt att se varför rekryterarna vill börja med att gräva där de står; att med en enkel sökning i den egna databasen kunna få fram en lista på intresserade personer bosatta inom rimligt pendlingsavstånd, med rätt kompetenser och arbetserfarenhet innebär en stor effektivisering jämfört med att skriva en annons, köpa annonsplatser på olika sidor för att nå ut till målgruppen, och sedan vänta i kanske upp till 2 månader på att ansökningar ska trilla in.

Arbetskraftsundersökningar från SCB visar att bara knappt en fjärdedel av alla som blir anställda/byter jobb hittar sitt nya jobb via Arbetsförmedlingen eller jobbannonser (Q4 2019). För dig som passivt eller aktivt jobbsökande är det väl investerad tid att sökoptimera ditt CV och registrera dig hos några större företag som förmedlar jobb inom ditt intresseområde, och på karriärsidor som Monster där rekryterare också kan söka efter kandidater.

sökordsoptimera ditt CV

Tänk i första hand på att använda rätt termer när du listar t.ex. din arbetslivserfarenhet. En del företag använder väldigt kreativa och ibland unika interna jobbtitlar. Ett exempel är städare, som också ofta kallas lokalvårdare, eller hygientekniker och golvkosmetolog -  eller kanske komfortoperatör som SJ använder. För att få bra sökbarhet bör du använda den vanligaste benämningen, eller kanske helst försöka få med ett par olika varianter om möjligt. Engelska titlar är också vanligt förekommande, t.ex. att företag kallar säljare för account manager eller receptionist för front desk manager. Kolla upp vilka engelska och svenska varianter det finns för jobbtiteln och jämför med Google Trends hur mycket de olika termerna används.

 

få med alla relevanta kompetenser

Försök få med alla relevanta kompetenser, även om de ibland kan kännas överflödiga. Ett exempel kan vara att ange svenska under språkkunskaper trots att du tycker att det framgår tydligt att du är född och uppväxt i Sverige. Om svenska är ett krav för rollen som söks kommer kanske rekryteraren att inkludera det i sin sökning för att underlätta sitt urval. Undvik dock att fylla ditt CV med irrelevanta sökord för att få bättre synlighet (s.k. keyword stuffing). 

funktion framför form

Många gör kreativa layouter av sitt CV för att sticka ut i mängden. Även om det kan ge ett övertag när rekryteraren väl tittar på ditt CV så riskerar du också att ditt CV kanske aldrig ens blir hittat. Dina snygga tabeller gör kanske att kandidathanteringssystemet inte förstår hur t.ex. årtal, ansvarsområden och yrkestitlar hänger ihop? Undvik alltså alltför avancerad formatering med spalter och bilder som kan vara svårtolkade för en maskin. Ett tips är att använda en gratistjänst som Rezi (www.rezi.io) där du i ett enkelt webbgränssnitt kan skapa ett snyggt och professionellt, och framförallt fantastiskt sökoptimerat, digitalt CV. Rezi erbjuder ett flertal olika mallar och hjälper dig att optimera ditt CV så att du får med så mycket sökbart innehåll som möjligt utan att det blir för långt eller svåröverskådligt.

Att skriva texter optimerade för sökbarhet har tack vare dagens hårda konkurrens om förstaplatsen på Google gett upphov till en hel vetenskap, så det finns gott om guider med handfasta tips om du vill fördjupa dig i ämnet. Glöm dock inte bort att även om det blir allt viktigare med sökbarhet, så ska ditt CV faktiskt också i slutändan läsas av en människa.

kommentarer