När det kommer till dagens rekryteringsmetoder finns det ett gammalt uttryck som känns mer aktuellt än någonsin: ”Syns du inte så finns du inte”. Arbetsgivare går allt mer ifrån den traditionella rekryteringsprocessen där de enbart förlitar sig på aktiva kandidater, det vill säga personer som aktivt söker jobb och ansöker via jobbannons. Istället tar de själva kontakt med kandidater som de finner intressanta, och satsar mer och mer på att proaktivt bygga upp professionella nätverk online. 

Därför är LinkedIn, som är världens största professionella nätverk och kan beskrivas som arbetsmarknaden i digital form, en värdefull kanal och ett användbart verktyg för dig som söker jobb eller vill fånga uppmärksamheten hos framtida arbetsgivare.

quote icon

De som inte finns på LinkedIn idag missar arbetsmarknaden i digital form. Det finns många möjligheter med en digital arbetsmarknad, som kan underlätta för dem som vill ta nästa steg i karriären. Till exempel kan de som inte aktivt hinner söka jobb bli kontaktade av rekryterare eller företag bara genom att finnas där. Arbetsmarknaden blir även större och möjliggör för människor att hitta sitt drömjobb i en annan del av landet eller utomlands.

Kristin Olofsson
Senior rekryteringsspecialist på Randstad.

Genom att använda LinkedIn och din profil på rätt sätt kan du alltså öka din synlighet och dra nytta av flera fördelar kopplat till ditt jobbsökande. Men hur gör du egentligen för att bygga en attraktiv LinkedIn-profil som sticker ut ur mängden, förmedlar ditt personliga varumärke och fångar rekryterarnas intresse? 

Det vet vi! Här delar vi med oss av våra främsta tips om hur du bygger en bra och attraktiv LinkedIn-profil, samt vad du ska tänka på för att optimera din synlighet på plattformen.

En man sitter vid köksbordet med sin laptop och jobbar.
En man sitter vid köksbordet med sin laptop och jobbar.

7 tips som gör din linkedin-profil mer attraktiv

1. unik och tilltalande rubrik

Din rubrik anger din nuvarande titel eller status och bör vara så uppdaterad som möjligt. Här kan du skapa en helt egen unik rubrik istället för din nuvarande jobbtitel som dyker upp automatiskt. Tänk på att det är rubriken som bland annat styr om rekryteraren kommer att hitta dig när de söker efter en viss typ av profil. Till exempel kanske du vill kalla dig själv för ”Erfaren strategisk projektledare inom IT-branschen” istället för Account Manager, för att lättare bli upptäckt. Därför är det bra om du säkerställer att rubriken speglar det du faktiskt arbetar med eller har arbetat som och har erfarenhet av. Är du arbetssökande är det givetvis bra om även det framkommer i rubriken.

2. passande porträttbild 

Att ha en bra profilbild, det vill säga en professionell porträttbild, ökar dina chanser att bli upptäckt med 21 gånger. Låt bilden spegla dig på ett trevligt och rättvist sätt. Välj en bild som är representativ för hur du ser ut på jobbet. Undvik därför allt för privata bilder från exempelvis solsemestern eller en middag med vin och vänner, eller där du är i aktiva poser såsom åker skidor eller gör yoga. 

Har du ingen uppdaterad eller professionell bild på dig själv kan du be en vän eller kollega att fotografera dig med mobilen, det behöver inte vara avancerat. Ställ dig mot en neutral bakgrund, undvik att få med andra människor i bild och bjud gärna på ett leende.  

3. personlig presentation 

Att skriva några rader om dig själv och din bakgrund i din profil är såklart alltid positivt och ger en bra bild av vem du är och vad du kan. Orden du använder dig av blir nyckelord vid sökningar, därför är det viktigt att du får med ord du använt i rubriken även i sammanfattningen. Genom att leta efter sökordsstatistik på Google Trends och få in de orden som arbetsgivare faktiskt söker på inom ditt yrkesområde och roll, är det fler som kommer hitta till din sida. Ta dig tid att skapa din LinkedIn-profil så att verkligen speglar vem du är, vad du gör och vilka erfarenheter du har. 

4. senaste jobben och kortfattad arbetsbeskrivning

LinkedIn-profilen är ditt digitala CV! Lägg lika mycket tid på din digitala profil som du skulle göra på ett traditionellt CV. Ange din nuvarande tjänst och arbetsgivare, såväl som de du haft tidigare. Här är det också viktigt att kort beskriva vad respektive tjänst inneburit. Vilka arbetsuppgifter har du haft? Vilka har varit dina ansvarsområden? Vilka resultat har du uppnått? En titel säger inte alltid så mycket, så se till att få med det viktigaste genom att kort beskriva vad du åstadkommit. 

5. utbildning och kompetenser

Att uppdatera sina utbildningar och kurser samt eventuella certifieringar är också en god idé, då även dessa kan vara avgörande för huruvida du kommer att sticka ut bland andra kandidater eller inte. Lyft även fram och ange specifika kompetenser som du besitter som kan vara av värde och relevens till din yrkesroll. Detta ger en samlad bild av vad du kan och vad du vill jobba med.

6. profillänken

Din profillänk kan bytas ut till en länk som är mer personlig, tydlig och sökbar än den du blir tilldelad när du blir medlem. Klicka bara på “redigera” bredvid din befintliga länk under din profilbild på LinkedIn. Din nya URL kan då bli linkedin.com/in/dittnamn. Då blir det även lättare för ditt nätverk att se att Linkedin-profilen tillhör dig om du endast delar länken.

7. kontaktuppgifter

Om du är öppen för nya möjligheter är det viktigt att du har med uppdaterade kontaktuppgifter på din profil, så att rekryterare eller andra som vill skapa kontakt med dig lätt får tag på dig.

Källa: Linkedin

två leende kollegor tittar på en telefon
två leende kollegor tittar på en telefon

optimera din linkedin-profil för att förbättra synligheten.

När du säkerställt en attraktiv och tilltalande LinkedIn-profil är det dags att börja dra nytta av den, och använda plattformen på rätt sätt. På LinkedIn handlar allt om att nätverka och givetvis är det precis så du ska använda kanalen. Din LinkedIn-profil kan öppna dörrar till värdefulla kontakter som kan generera spännande affärsmöjligheter likaväl som jobberbjudanden, så se till att vara med där det händer!

skapa kontakt och börja interagera

LinkedIn är ett närverksforum, därför är det inte konstigt alls att skapa kontakt med människor du inte känner, men vill få kontakt med. Tvärtom uppfattas det som positivt att du är motiverad och intresserad. Att utöka ditt nätverk kan vara fördelaktigt även om du inte söker jobb just nu. Du kan få många nya yrkeskontakter som kan berika din karriär med nya perspektiv och kanske nya samarbeten. 

Börja även interagera med ditt befintliga nätverk som du byggt upp. Det gör du genom att gilla och kommentera dina vänner och kollegors inlägg. Du kan också:

  • Uppmuntra dina kontakter att intyga dina kompetenser eller skriva en rekommendation.
  • Ta första steget genom att erbjuda dig att själv skriva en rekommendation för någon annan i ditt nätverk.
  • Dela artiklar som du tycker är intressanta, och berätta vad du tycker om dem. 

Det är också viktigt att vara aktiv i form av att själv dela inlägg och insikter. När du gör det stärker du din närvaro och visar att du tar initiativ och håller dig uppdaterad om utvecklingen i din bransch. LinkedIn-artiklar ger möjlighet både att dela med sig av sina egna yrkesmässiga insikter och att ta del av andras perspektiv på olika ämnen. 

Har du något du åstadkommit som du är stolt över? Rekryterare och andra potentiella arbetsgivare är nyfikna, så lyft fram det du ser kan ha ett värde i relation till din arbetslivserfarenhet och kompetenser.

gå med i relevanta grupper och följ personer du beundrar

Ledande profiler delar kontinuerligt innehåll på LinkedIn, och relevanta intressegrupper eller yrkesorganisationer delar mer än gärna av sig om vad de tycker och tänker kring olika ämnen som de har intresse av. I de här grupperna delas nya koncept och tekniska lösningar, här ber människor om hjälp och ställer frågor. Att dyka ned i dessa informationsflöden är ett ypperligt sätt att få en känsla för olika branscher om du funderar på att byta karriär eller letar efter en ny mentor. Företag delar också intressanta artiklar för att hålla omvärlden informerade, så kika även på företag som du tycker verkar intressanta och vill följa.

Att även skriva inlägg själv är ett bra sätt att visa vem du är yrkesmässigt, men även värderingsmässigt. Det är riktiga människor bakom skärmarna så var inte rädd att uttrycka vad du tycker och tänker. Det tas oftast emot positivt

använd alla LinkedIn funktioner

Ta dig tid att titta närmare på hur du kan ta vara på alla de funktioner som LinkedIn erbjuder. Att ta sig tid att utforska de möjligheterna, använda dem och göra det bra, är en god investering för din LinkedIn-profil. Det kan nämligen vara det som avgör om du blir kontaktad om ett jobb eller inte.

slå på aviseringar

Många avaktiverar aviseringar för att slippa ständiga pling i telefonen eller inkorgen. Om du söker nytt jobb bör du dock lägga en minut på att ändra inställningarna i LinkedIn, så att du ser till att de mest relevanta aviseringarna når fram via e-post eller till och med sms. 

Som arbetssökande på LinkedIn kan du ange att du vill ha aviseringar en gång i veckan eller en gång om dagen för specifika söktermer bland utannonserade jobb, t.ex. ”praktik” eller ”marknadsföring”. På så sätt ligger du steget före när det blir aktuellt att ansöka, och missar inga möjligheter om du letar jobb manuellt via din LinkedIn-profil.

Skjut inte upp det. Börja bygga upp ditt varumärke redan idag! Ju mer tid och energi du lägger ned på din LinkedIn-profil, desto mer kommer du att få tillbaka.

Illustration av  hand som håller en person

Läs mer om hur du kan maxa din jobbprofil i sociala medier.

läs mer

 

Registrera ditt CV och bli tillgänglig som jobbsökande hos oss. Gör det redan nu, så du inte missa ditt drömjobb!

Vi har hundratals lediga jobb runt om i Sverige. Se om du hittar ett som passar dig.

lediga jobb