kan man säga upp sin personal på grund av dåligt utfört jobb?

Om du som arbetsgivare upptäcker att din personal utför ett dåligt jobb kan det vara skäl för uppsägning, men innan du går vidare i en uppsägningsprocess bör den egna rollen som arbetsgivare ses över, menar Anna Svärdemo Alander, Chief Legal Counsel på Randstad.

redo för all kompetens?

Morfar och jag sitter i varsin solstol, han läppjar på kaffet och kisar med ögonen. Ur skuggorna smyger katten fram, på jakt efter fågelbordets matgäster. Jag bläddrar i kvällstidningen, någonstans i bakgrunden hörs ljudet från en båtmotor. Eller om det nu är en gräsklippare. Att vara eller icke vara, det är frågan. En fråga som förmodligen är lika gammal som obesvarad men samtidigt högaktuell.

så hittar du kandidater i sociala medier

Sociala mediekanaler innebär nya möjligheter att rekrytera kandidater. Amy Tubtim Gudjonsson, Talent Attractor på Randstad, berättar hur du kan effektivisera rekryteringsprocesserna med hjälp av Facebook, LinkedIn och Instagram. ”Där internetanvändarna är, där måste också rekryterarna vara”, menar hon.

trivsam arbetsmiljö är viktigare än hög lön

Bra arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter är viktigast när svenska arbetstagare ska välja arbetsgivare enligt en ny undersökning från Randstad och Kantar Sifo. Det finns en klyfta mellan vad arbetstagare vill ha och vad de förknippar svenska företag med. Här finns stora möjligheter för offentlig sektor att med rätt marknadsföring attrahera arbetsmarknadens mest eftertraktade talanger.

crowdsourcing: när en app blir din arbetsgivare

Crowdsourcing är en ny spännande trend som är ett resultat av den globala och uppkopplade värld som vi lever i. Personer som du aldrig har mött hjälper dig med allt från idéer och förbättringsförslag, till att utveckla din nästa produkt eller lösa ett problem. Allting sker online.

nya krav på arbetsgivare med nya digitala vanor

Läser du noggrant Spotifys 72 sidor med uppdaterade användarvillkor innan du klickar på godkänn? Eller tar du dig igenom hela användarmanualen innan du börjar använda din nya smartphone? Få svarar ja på de här frågorna. Ändå förväntar sig många arbetsgivare att medarbetarna ska ta sig igenom tonvis med dokument kring processer och riktlinjer.

starta 2017 med en enkel reflektionsmodell

När julskinkan är uppäten, knäcken börjar bli för seg och granen har börjat barra – då kommer äntligen lugnet och julledigheten börjar på riktigt. Det är då det händer – tankarna börjar snurra. Utrymme för lugn och avkoppling släpper fram de där tankarna som legat och grott i bakhuvudet under hösten. ”Ska jag jobba med det jag gör?”, ”Hur kan jag göra det bättre?”, ”Varför gjorde jag på det sättet?”, ”Hur vill jag jobba?” etc. Detta händer i alla fall mig varje år. 

den nya digitala arbetsmarknaden – del 1

En ny arbetsmarknad växer fram. Mer än häften av alla svenska jobb kan försvinna om 20 år. Samtidigt skapas nya jobb och vi behöver kanske till och med vänja oss vid att ha nya robotkollegor. I första delen av vår bloggserie den nya digitala arbetsmarknaden går jag igenom några av effekterna som digitaliseringen har på jobben.

5 enkla sätt att boosta dina medarbetare

Du har hört det förut, att bli sedd och få feedback är en sak som de flesta medarbetare rankar som viktigt på sina arbetsplatser. Ändå är det något som de flesta också säger att de saknar. Men det behöver inte vara vare sig svårt, tidskrävande eller kostsamt att boosta dina medarbetare. Här kommer fem tips på hur du enkelt visar uppskattning.

vanliga anledningar till att man misslyckas med rekryteringen

I mitt arbete som rekryterare träffar jag väldigt många företag och får ofta höra om hur svårt de tycker det är att hitta rätt personer att anställa. Hur kan det vara så? Är det brist på arbetsföra människor? Nej, enligt officiell statistik finns det massor av arbetskraft till förfogande. Så varför får man då inte till det?

lär dig avläsa gruppens fas och förbättra resultatet

En grupp går igenom olika stadier i sin utveckling, oavsett vilken typ av grupp det är. Att veta i vilket stadie en grupp befinner sig i är av största vikt då detta i allra högsta grad påverkar lönsamhet och resultat. Forskning har visat att arbetsgrupper av läkare har högre antal överlevande patienter ju längre grupperna kommit i utvecklingen. Oavsett om du arbetar med att rädda liv, eller vill öka lönsamheten och förbättra resultat, är dessa faser viktiga att känna till för att veta hur du ska agera som medarbetare och ledare.

3 tips för en effektiv platsannons

I min roll som rekryterare har jag märkt att det på senare år har fått en större betydelse att skriva en effektiv platsannons då det har blivit svårare att attrahera rätt kandidater. Företagen idag har en större utmaning i att hitta rätt kompetens vilket innebär att vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare har ökat. I det här blogginlägget vill jag dela med mig av några enkla tips på hur man skriver en effektiv platsannons.

10 tips på icke-monetära belöningar till din personal

Högre lön och bonusar är kanske det första man tänker på när man funderar kring belöningar och vad som får anställda att prestera väl. Men det är inte alltid det finns utrymme i budgeten, och det finns faktiskt andra värden som fungerar minst lika bra för att motivera personalen.

hur gör man en bra kravprofil?

Ett av de viktigaste stegen i en bra rekrytering ligger precis i början av processen - att analysera sitt behov och göra en ordentlig kravprofil. Vanligtvis när man börjar fundera kring sin drömkandidat är det lätt att rabbla upp kompetenser, programkunskap och utbildningar i oändlighet. Det hela slutar med att man blir stående med en profil som kanske 1-2 personer i hela Sverige faktiskt klarar att uppfylla. Jag tror att många företag skulle tjäna på att jobba mer med sin kravprofil och titta på vad som är ”must have” och vad som är ”nice to have”.

de 3 främsta faktorerna som driver och motiverar oss i vårt arbete

I min roll som rekryterare söker jag upp många potentiella kandidater till olika roller och jag märker att vissa företag är väldigt bra på att skapa motivation och lojalitet bland sina medarbetare. Jag märker också att det inte är främst pengar, högre lön och bonusar som får anställda att känna den där kicken och glädjen att göra sitt jobb.

7 snabba tips på hur man gör en bra anställningsintervju

Jag har jobbat i rekryteringsbranchen i snart 20 år och får ofta frågor från kollegor och kunder om jag har något bra tips inför en kommande anställningsintervju, så i det här blogginlägget vill jag dela med mig av några av mina generella tips och saker som kan vara bra att tänka på för att intervjun skall bli så bra och givande som möjligt.

5 byggstenar för att skapa högpresterande team

De når sina mål snabbt! De har roligt och drivs av varandras prestation! De levererar med hög kvalité och lönsamhet! Alla vill skapa eller delta i högpresterande team – vad är det då som krävs?

vilka frågor skall jag ställa under intervjun?

Tycker du också att det är svårt att veta hur du ska planera din i intervju och vilka frågor som egentligen är relevanta att ställa? Formen på en anställningsintervju kan se ut på många olika sätt. I det här blogg-inlägget vill jag dela med mig av min generella struktur och exempel på olika typer av intervjufrågor.

vem har ansvaret vid en felrekrytering?

”Personalen är vår viktigaste resurs” är ett uttryck som har anor från 1980-talet. Men faktum är att denna seglivade ”klyscha” är om möjligt ännu mer aktuell idag. Idag befinner vi oss i en kandidatdriven marknad där attraktiva kandidater kan välja och vraka bland intressanta erbjudanden vilket gör att arbetsgivare måste bli bättre på att attrahera ny personal och behålla sin nuvarande. Har vi då råd att göra en felrekrytering och framförallt, vem har ansvaret vid en felrekrytering?

5 saker du inte får missa vid referenstagning

En noggrann referenstagning gör anställningsprocessen mer effektiv för dig och ditt företag. När du ska anställa en ny medarbetare vill du kunna fatta beslut om vilken kandidat som är rätt för tjänsten genom att skaffa så mycket information som möjligt om kandidatens erfarenhet och historia för att minimera risken att göra en felrekrytering.

vad är skillnaden mellan rekrytering och bemanning?

Som rekryterare får jag ofta frågan vad skillnaden mellan rekrytering och bemanning är. Det finns ett ganska enkelt svar på frågan – det ena är anställning för en permanent tjänst på ett företag och det andra är en konsultroll där man har sin anställning i ett bemanningsföretag men är ute hos företagets kunder på uppdrag och utför arbete under kortare eller längre perioder. Detta kan givetvis förtydligas ytterligare och jag ska i detta inlägg försöka reda ut begreppen.

#modernrekrytering? - det här behöver ditt bolag tänka på för att anställa morgondagens drömkandidat

Hej företagsledare! Samhällets beteendeförändringar har idag öppnat ett blått hav av möjligheter för att attrahera drömkandidaten. I den här bloggserien kommer jag att skriva om vikten av att bygga en personlig relation till vår presumtiva kund, kandidaten. Jag kommer att lyfta mer eller mindre enkla ”new age”-knep med vilka ni kan bräda de större konkurrenterna i kampen om arbetskraft, och göra ditt företag framstående. Jag kommer även föra resonemang och lyfta data, som hjälper dig att motivera beslutet att lägga tid och resurser på det som jag vill kalla ”modern rekrytering”. 

ägare leder bättre än chefer

Jag lever inte alltid som jag lär men jag gör mitt absolut yttersta för att göra det varje dag. Ledarskapsfrågor och företagskultur ligger mig varmt om hjärtat. Den här bloggposten kommer att handla om mina reflektioner över personligt ägandeskap för vårt eget beteende i en organisation. Kanske den viktigaste ingrediensen i vad många med mig kallar personligt ledarskap - på arbetet och i livet.

7 karaktärsdrag som utmärker framgångsrika teknikbolag

Ingenjörssegmentet innefattar många olika yrkesområden. Energi & miljö, marin & offshore, IT, automotive, telecom samt bygg & anläggning är bara några delar i den omfattande grupp vi kallar teknikföretagen. Ingenjörer är viktiga pelare i samhället och det är tack vare ingenjörer vi har många av de funktioner och lösningar vi alla tar för givet. Problemet är bara att de är för få. Ingenjörer är en bristvara och företag som vill anställa har ofta problem med att finna bra kandidater. Ingenjörer har många alternativ att välja på och för att framstå som attraktiva måste företagen uppfylla vissa krav. Här listar vi 7 viktiga karaktärsdrag de mest efterfrågade teknikföretagen har gemensamt.