Av Jennie Strömqvist, 2020-11-10 10:00

Vill du bygga en effektiv karriärsida för ditt företag? Här är de tre centrala komponenterna du bör ha i åtanke för att lyckas.

Kompetensbristen och det växande kompetensgapet är ett högaktuellt problem för arbetsgivare, som står inför allt högre krav på att ha en perfekt genomarbetad strategi för att lyckas attrahera rätt kompetens. Och en av de viktigaste komponenterna i en sådan strategi är att företagets karriärsida, som många arbetssökande använder när de aktivt letar karriärmöjligheter, ger en övertygande upplevelse.

Enligt 2019 års Randstad Employer Brand Research är företagets karriärsida en vanlig kanal att använda sig av för att söka jobb. Nästan var fjärde person (24 procent) angav att de kollar företagets karriärsida när de söker jobb. Dessutom används karriärsidor inte bara i syfte att hitta lediga tjänster: det är också där som många söker mer information om en arbetsgivare, dess verksamhet, företagskultur och de människor som arbetar där.

Undersökningen visar också att 53 procent av de tillfrågade besöker ett företags karriärsida för att bilda sig en uppfattning om företaget. En välutformad karriärsida kan utan tvekan bidra till att lyfta bilden av ett företag och göra det attraktivt som arbetsgivare. Talent Board, som årligen undersöker detta och som delar ut priset CandE för goda kandidatupplevelser, har konstaterat att 60 procent av arbetssökande under 2018 använde karriärsidor i sin research.

Det kan tyckas enkelt att utforma en karriärsida: det är bara att skapa ett starkt värdeerbjudande för potentiella medarbetare, publicera de lediga tjänsterna och samla in ansökningarna. Men det är lätt att förbise viktiga aspekter som får just er webbplats att stå ut från mängden. Det är lätt att ordna de grundläggande funktionerna, men att skapa en enhetlig och tilltalande upplevelse för besökarna är mer komplext och kräver större investeringar, både när det gäller resurser och budgetmedel. Många ledare inom HR tenderar att tänka på karriärsidan som ett kostnadsställe, snarare än som en tillgång för företaget. Så behöver det inte vara.

Tänk på de tre avgörande komponenterna process, budskap och teknik när du utvecklar ditt företags karriärsida. Med hjälp av dem kan du förmedla bilden av en enastående kandidatresa. De tre komponenterna hänger samman och hjälper till att skapa en helhetsbild av er organisation och hur en kandidat kan ta nästa steg i karriären genom att söka sig till er.

fullända processen

Den kanske viktigaste byggstenen i en bra karriärsida är en effektiv och smidig process som gör att de arbetssökande lämnar webbplatsen med en positiv bild av företaget. Dagens kandidater vill nämligen, precis som dagens konsumenter, ha en tydlig och transparent process när de väljer bland jobben. Du behöver alltså kunna erbjuda smidiga processer för att skicka in CV:n från en rad olika plattformar och enheter – via kandidatens LinkedIn-profil eller som ett Microsoft-dokument, från en telefon eller från en stationär dator.

Processen på webbplatsen bör börja med enkel, tydlig navigering. Personer som besöker företagets hemsida bör mötas av ett tydligt budskap om er verksamhet och en länk till karriärportalen från huvudmenyn. Det är avgörande att webbplatsen är enkel och stilren med bara ett fåtal calls to action på varje sida. Minimera risken för förvirring och se till att det går snabbt och lätt att komma vidare. Letar besökarna efter jobbannonser? Länken till sökfunktionen bör vara tydlig och lätt att hitta. Vill de lära sig mer om hur det är att jobba på ditt företag? Detta bör ingå i EVP-presentationen. Vilka program för samhällsansvar har ni på företaget? De bör presenteras i motsvarande avsnitt av det övergripande budskapet. Var noga med att dela in webbplatsen i tydliga, väldokumenterade avsnitt, som är lätta att hitta och komma åt.

En annan viktig faktor är att möjliggöra delning från portalen. Enligt Talent Board delar 78 procent av kandidaterna positiva upplevelser vidare i sina nätverk. Kanske vill du lägga till en dela-knapp i anslutning till jobbannonserna eller sidor om medarbetare på företaget. Genom att underlätta spridning kan du locka en större publik till webbplatsen.

Lika viktigt för navigeringen och smidigheten i ansökningsprocessen är det som händer efter det att ansökan skickats in. Ett vanligt klagomål från arbetssökande är bristande transparens och kommunikation när ansökan väl är gjord. Det bör vara prioriterat att hålla kandidaternas intresse uppe; om de känner att deras tid och ansträngning inte värdesätts kan de helt enkelt välja ett annat alternativ. Det kan också leda till att de inte överväger ditt företag som arbetsgivare i framtiden.

Håll kontakten med de sökande genom regelbundna uppdateringar om hur det går med ansökan, och ta då även chansen att presentera annat innehåll som kan intressera dem och som de kan dela vidare i sina nätverk. När ett beslut fattats, meddela alla kandidater och tacka de som inte gick vidare för deras intresse. De var visserligen inte förstahandsvalet för just det här jobbet, men passar kanske perfekt för ett annat, eller för en tillfällig roll.

ett tydligt och övertygande budskap

Vilket innehåll som visas på karriärsidan och hur det presenteras bör vara väl genomtänkt. Här ingår allmän information om företaget, medarbetarna och fördelarna med att arbeta för just er. Varje arbetssökande vill snabbt få en bild av varför de ska lägga tid på att ta reda på mer om ert företag och skicka en ansökan, så budskapet måste vara kort och kärnfullt.

Och det måste vara relevant. Företaget är kanske ledande i sin bransch – men på vilket sätt ger det medarbetarna bättre möjligheter och förmåner? Innebär flera års kontinuerlig tillväxt att de kan vänta sig fler möjligheter till karriärutveckling? Kommer det att finnas fler chanser till internationella uppdrag om företaget växer globalt? Fundera över hur ditt värdeerbjudande för medarbetare kommer att gå hem hos målgruppen.

En företagswebbplats ger alltid en viss inblick i företagets värderingar och uppdrag, men hur får du medarbetarna att stödja och främja dessa initiativ? På er karriärsida bör det framgå vilken roll kandidaten kan spela när det gäller att skapa en bättre organisation. Det hjälper kandidaterna att förstå sitt bidrag innan de blir anställda, och gör det lättare att hantera förväntningar när de väl arbetar på företaget.

En viktig aspekt av innehållet, som ofta ägnas mindre uppmärksamhet än den förtjänar, är själva jobbannonserna. En vanlig anledning till att anställda sägs upp eller slutar i förtid är att jobbet inte motsvarade den nyanställdes förväntningar. Det är av största vikt för dig att jobbannonsernas beskrivningar verkligen motsvarar arbetet som den anställde ska utföra.

de tekniska kraven

I dagens digitala värld är tekniska lösningar avgörande för den som vill förbättra kandidatupplevelsen. Här ingår verktyg för att ta emot ansökningar (t.ex. ett spårningssystem för sökande), engagera sökande (en marknadsföringsplattform för rekrytering), kommunicera med sökande (ett system för innehållshantering eller jobbaviseringar kopplade till chattbottar) och mycket mer. Även om alla dessa verktyg inte är absolut nödvändiga för att nå resultat kan de bidra till att spara tid och arbete.

Det finns fler verktyg än någonsin för arbetsgivare som vill förbättra sin karriärsida, så du har mycket att välja mellan. Investera tid och skaffa dig kunskap, så att du väljer rätt plattform. Integrering är avgörande, eftersom det här kan vara väldigt mycket mer komplext än det först verkar.

Ha dock i bakhuvudet att tekniska lösningar alltid ska underlätta kandidatens informationssökning och ansökningsförfarande, snarare än att distrahera honom eller henne. Det innebär t.ex. att det måste gå att ansöka från en mobil enhet. Kanske måste du optimera karriärsidan för det, om det inte redan är gjort. Anslutning till populära kanaler som LinkedIn bör också byggas in, så att det går snabbare att ansöka.

Att bygga en effektiv och övertygande karriärsida behöver inte vara överdrivet komplicerat, bara du fokuserar på de tre viktigaste komponenterna. Glöm inte heller att de olika byggstenarna måste samspela med varandra för att skapa en enhetlig och effektiv kandidatupplevelse.

Om du vill ha fler tips för hur du kan attrahera rätt kompetens kan jag tipsa om en guide Randstad har tagit fram som handlar om hur du anpassar din rekrytering till den virtuella och digitaliserade värld vi lever i idag. Guiden ger dig 5 konkreta tips för hur du lyckas med virtuell- och onlinerekrytering.

ladda ner guiden

 

kommentarer