Av Yvonne Dahlberg, 2017-01-26 15:19

Läser du noggrant Spotifys 72 sidor med uppdaterade användarvillkor innan du klickar på godkänn? Eller tar du dig igenom hela användarmanualen innan du börjar använda din nya smartphone? Få svarar ja på de här frågorna. Ändå förväntar sig många arbetsgivare att medarbetarna ska ta sig igenom tonvis med dokument kring processer och riktlinjer.

digitala-arbetsmarknaden-del-2.png

När man pratar digitalisering idag inom arbetslivet ligger fokus mycket ofta på vad skillnaden blir för medarbetare och organisationer i form av förändrade arbetsuppgifter. Men digitaliseringen innebär också att vi beter oss annorlunda på våra arbetsplatser, något som vi som arbetsgivare också behöver anpassa oss till.

Internet, och framför allt möjligheten att ständigt vara uppkopplad, innebär huvudsakligen följande:

  1. Vi vänjer oss vid konstant tillgång till information var vi än är.
  2. Med mer information får vi också mer makt för att fatta beslut.
  3. Vi får snabb feedback.
  4. Vi vänjer oss vid att det är vi som står i centrum.

framgångsrika appar och tjänster

Idag är vi vana vid att vi hittar information via Google. Vi lär oss via tutorials på Youtube. Vi låter oss påverkas av människor online som delar våra intressen och vi interagerar via chatt.

mobilgenerationen vill ”levla upp” – snabbt

Att höja sig en nivå tillhör ett beteende som naturligtvis följer med oss på jobbet. Inte minst när den mobila generationen kommer in på våra arbetsplatser. Det är nämligen ofta en otålig generation som är van vid att vara delaktig och vill ha ständig utveckling. Att få feedback under välstrukturerade utvecklingssamtal en gång per år är inget den mobila generationen är bekant med. Är det något dataspel har lärt oss så är det definitivt tjusningen med att ”levla upp”.

Många HR-verktyg och system som byggdes för 15-20 år sedan är helt enkelt inte kompatibla med hur vi interagerar idag. Både HR-processer och informationshantering har mycket att tjäna på att bli mer ”konsumentifierade”.

vi missar våra medarbetare i den kanal de använder konstant

Enligt en undersökning som Techmark gjorde redan 2014 kollar vi våra mobiler 221 gånger per dag.  Det finns inget som tyder på att den siffran minskar. Tvärtom. I en undersökning från Deloitte: Global Human Capital Trends 2016 Report uppger bara 7% av arbetsgivarna att man använder någon form av mobil teknologi för att interagera, informera eller följa upp sina medarbetare. En av de kanaler våra medarbetare använder mest når vi dem alltså inte alls i. Det tål att tänka på.

Ladda gärna ner vår rapport Randstad Workmonitor #4 från december 2016 som handlar om digitalisering och digitala strategier på arbetsplatsen.

ladda ner Workmonitor

 

kommentarer