Av Madeleine Alfvén, 2018-03-01 17:07

Den moderna arbetsplatsen är en social arbetsplats. Vi sitter i öppna kontorslandskap och vi arbetar i team i allt större utsträckning. För att lyckas i arbetslivet krävs inte bara yrkeskompetens – det krävs också social kompetens.

Någon som vet det är Madeleine Alfvén. Hon har tidigare arbetat som rekryterare, jobbcoach, säljare, konsultchef, och senast som office manager på Randstad. Samtliga yrken där en stor del av arbetet sker i kontakt med andra människor alltså.

StamningPaJobbet.jpg

Just nu är hon i fart med att dra igång en utbildning för receptionister, där hon använder erfarenheterna från sitt yrkesliv till lära ut den svåra konsten att med små medel och på kort tid göra ett gott intryck på andra människor.

ickeverbal kommunikation

Enligt Madeleine är ett första steg till en ökad social kompetens att bli medveten om de små detaljer som styr vår kommunikation.

– Alla förstår säkert att den verbala kommunikationen – det vi säger och förmedlar till andra med ord – spelar en stor roll för hur vi uppfattas av andra. Men det är minst lika viktigt att tänka på hur vi gör det. säger Madeleine och fortsätter:

– Din icke-verbala kommunikation: dina kläder, en eventuell vigselring eller andra smycken, tatueringar eller om du har klistermärken på din jacka, berättar något om dig för de du träffar. Och detsamma gäller ditt kroppspråk: Hur du står, ditt tonläge, dina gester, om du tittar den du pratar med i ögonen och om du bjuder på ett leende. Det är minsta lika viktigt som vad du säger.

en god cirkel

När vi förstår att interaktionen med en annan människa börjar redan innan vi öppnat munnen, är det enklare att förstå vikten av att följa de oskrivna regler som gäller i arbetslivet. Att läsa av och förhålla sig till dresscoden på företaget och att säga “godmorgon” när du kommer varje dag, handlar inte bara om att smälta in. Det är sätt att underlätta samarbete och skapa en miljö där dina kollegor känner sig trygga och välkomna, vilket i slutändan underlättar både för dig och dem att göra ett bra jobb.

– Om du är en skicklig kommunikatör, som visar för människor omkring dig att du ser dem och att du lyssnar på dem, så kommer de att känna sig trygga och lugna, och med största säkerhet kommer det att behandla dig på samma sätt. God kommunikation smittar av sig och skapar en god cirkel, säger Madeleine Alfvén.

Så oavsett om du sitter i en anställningsintervju, nätverkar på ett mingel eller jobbar med ett projekt i ett arbetslag, se till att vara med och skapa en atmosfär där människorna omkring dig känner sig inkluderade. Och kom ihåg att också de små detaljerna kan göra den stora skillnaden.

kommentarer